28 d’octubre 2006

Democràcia i elecció de partit polític (Un altre comentari transformat en post)

Li he escrit un comentari al post del Jose Rodríguez ¿Para qué sirven las campañas electorales? i m'ha sorprès que blocat m'hi acceptés un comentari llarg. Blocat el servidor al qual jo vaig renunciar a favor de blogger/google per les seves deficiències tècniques i pel fet de no acceptar-me publicar-hi un bloc en espanyol (o castellà si us agrada més), sembla que va millorant malgrat no tenir un sistema que impedeixi els comentaris brossa (spam). Bé, aquest no era l'objectiu del meu post però m'hi ha vingut que ni pintat. Ara em centraré en l'assumpte en qüestió:

Us vull advertir, ja d'entrada, que aquest post és totalment espontani i, simplement, és una resposta molt ràpida que "m'he vist obligat" a dur a terme, "per culpa" o "gràcies" al post del company Jose. Ni és premeditat, ni el presentaré molt polit, ni estarà retocat més que en dues paraules que poguessin semblar potser grolleres o de mal gust. Tan sols és un comentari ràpid, que després de llegir-lo, m'ha semblat molt convenient portar-lo aquí, perquè tothom que vulgui pugui veure'l. I sense més, aquí us el deixo:

Jo faig política i no milito en cap partit polític, ni estic d'acord amb el sistema partitocràtic, i, tanmateix, més del 90% de les vegades voto (ara després de pensar-m'ho diria que no, que aquest percentatge és sensiblement inferior). Però ho faig perquè els altres voten i si els altres voten al que jo suposo "el dolent de la pel·lícula", jo "em veig obligat a votar" per contrarestar el vot de qui vota PP, CiU, per posar-hi dos exemples. Però jo preferiria que la gent no anés a votar, si jo sabés que l'abstencionisme suma, com crec que hauria de ser, jo no votaria. Però els partits polítics volen fer creure que l'abstencionisme és dolent, i l'abstencionisme és un "vot". Per això en tots els models que he participat, tant sindical, com a òrgans de govern de la universitat, com a comissions delegades, quan s'ha votat, sempre s'ha fet d'aquesta forma:

  • ¿Vots a favor?
  • ¿Vots en contra?
  • ¿Vots en blanc?
  • ¿Abstencions?

L'abstenció sempre s'ha tingut en compte com si fos un "vot", i a les actes de reunió ha comptat com un "vot". Cal aixecar el braç o el dit per mostrar la teva abstenció. I, a més molt sovint, els que s'abstenen demanen que consti en acta el motiu de la seva abstenció.

En el nostre sistema partitocràtic, però, es pretén negar, oblidar, menysprear, etc. l'abstenció, perquè l'abstenció juga en contra del sistema de partits polítics, i així, els partits polítics tracten de totes maneres de combatre-la.

Però votar un partit polític és encasellar la teva decisió, és posar límits a la teva proposta política, perquè no pots elegir, només hi ha TRV, BRT, CHC, VVV, ABC, i no hi ha cap altra cosa, a sobre t'obliguen a votar uns candidats determinats. Jo per exemple votaria Puigcercós però no Carod Rovira. Mira que té nassos la cosa, per votar Puigcercós he de votar per davant Carod Rovira, per sobre de Puigcercós, i després tot un munt de gent que la majoria a sobre desconec. Això no és un vot lliure. A més a més, haig de pensar si el meu vot és un vot "útil" o no. Encara, així, m'estan minvant més la meva capacitat d'elecció

Per mi, això no és democràcia, per mi això és dir-me: "és el que hi ha si no vols A hi tens B, i si no t'agraden cap dels dos t'hi fots, perquè no hi ha cap altra cosa. Per mi, democràcia és poder exposar i poder exigir el que vull, és el dret que he de tenir jo i tots els altres. No donar el meu vot a qui disposa de més diners per pagar-se la campanya, perquè sigui un "vot útil" i amb uns candidats i un programa predefinits, coses en les quals jo no puc influir pas.

Repeteixo, per mi això és una fantasmada, per mi això no és democràcia ni res que se li sembli.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada